Ska det vara så svårt att få hjälp i det här samhället? Börja ta ansvar nu!

Halloj!

Den här veckan har inte varit rolig hittills vill jag lova... I Söndags fick ju Isabella som jag skrev hög feber, de har bara blivit högre och högre och hon har blivit slöare och slöare. Hon äter inget, dricker endast lite då och då! Till råga på allt så blev jag också sjuk i Måndags kväll, med kraftig halsont och feber... Dock inte lika hög som Isabella som för det mesta har varit över 40 grader, stackarn!

I morse vaknade jag av att hon kräktes massor, jag flög upp! Hon hade spya i hela håret och överallt så det var bara att ställa henne i duschen på en gång. När hon hade duschat klart så ringde jag Nicklas och frågade om inte han kunde komma hem (han jobbar i Stockholm den här veckan). Han åkte på en gång.
Medans jag väntade på att han skulle komma hem så ringde jag till Handens närakut och skulle boka en tid för kontroll, men jag fick ingen tid, hon konstaterade i telefonen att Isabella hade virus och hänvisade mig till Vårdcentralen i stället! Lite märkligt enligt mig! Jag ringde i alla fall till Vårdcentralen och lämnade vårat telefonnummer och väntade snällt på att dom skulle ringa upp, kl 09 ringde en jätte trevlig distriktssköterska upp men hon meddelade även att det tyvärr var fullbokat idag och att dom brukar hänvisa till Handens närakut då.
"Jaha", sa jag då "Dit ringde jag innan jag ringde till er och dom ansåg att dom inte kunde hjälpa oss för att "min lilla flicka hade virus" som hon sa i telefonen" Sköterskan höll på att trilla baklänges och frågade "Hur vågade hon ställa den diagnosen på telefon?" Jag: "Ja jag tyckte också att det var lite märkligt" Sköterskan: "Även om det bara skulle vara ett virus så tycker jag att alla oroliga föräldrar ska ha rätt att få undersöka sina barn så att man kan gå hem och veta att det inte är nått farligt" Hon tyckte i alla fall att vi skulle åka in till Södersjukhuset på barnakuten och kolla upp där vad det kunde vara, så det gjorde vi!

Isabellas symptom:

*Mycket hög feber, runt 40 grader (fick ej ned febern med alvedon längre)
*Hosta
*snorig
*Kletiga ögon
*Kräkningar
*slö/sover hela tiden
*äter inte, dricker endast i små mängder.

Vem skulle inte bli orolig? Har man inte då rätt att få undersöka sitt barn i stället för att bli bollad från ställe till ställe? Med tanke på att barn också har MYCKET lättare för att bli uttorkade än vuxna!

På väg till sjukhuset så var inte lilla Bellis kontaktbar, hon bara satt och stirrade rakt fram (mycket läskigt) och hon kräktes 3 gånger under bilfärden. Väl framme så gick det ganska snabbt, dom tog en massa tester, kollade hennes vikt, kollade i öron och hals o.s.v

Hon blev behandlad med respekt, precis som det ska vara... Till slut kunde dom i alla fall ställa diagnosen öroninflamation i båda öronen OCH antagligen ett virus på det, hon var röd i halsen bl.a!

Så alla mammor och pappor där ute! Lite inte på någon annan än eran egen instinkt, du känner ditt barn bäst och INGEN ska komma och säga genom en telefonlur vad det är för fel!

I det här fallet hade hon delvis rätt men hon glömde en viktig detalj, nämligen öroninflamationen (låter man en öroninflamation gå för långt så kan trumhinnorna spricka och det innebär nedsatt hörsel). FY SKÄMS!

Kommentarer
Postat av: DD

Jobbigt med sjukdomar, jag ar sjalv sjuk just nu och det ar sa ruttet. Enda pluset ar att jag slipper ta mig ut i ovadret. Hoppas ni kryar pa er allihop!

2008-03-19 @ 15:24:47
URL: http://direlydiverse.blogg.se
Postat av: Eva

Usch va jobbigt det e med sjukdomar, dem har vi haft här en bra tid nu. =(
Fy stackars lilla tjejen, hoppas hon kryar på sig snart.

Svar: Ja visst e han söt lilla E... Goa kinder, javisst =P

2008-03-19 @ 15:42:53
URL: http://tvillingmamman.blogg.se
Postat av: jen

Va hämskt att ni inte fick hjälp på en gång. Att bara skickas vidare är så respektlöst. Tur att ni fick hjälp nu och fick veta vad det var som orsakade alla kräkningar och allt. Ingen vill ju att ens barn ska må så dåligt.
Måste berömma dig också för hur du skriver. Mycket bra skrivet!

Krya på er nu och massa kramar till er.

2008-03-19 @ 15:44:51
URL: http://jenfager.blogg.se
Postat av: Anonym

God efter middag snäckan! Det var inte i går man hörde i från dig :) Trevlig att du lämnade ett inlägg till mig...Hoppas att allt är bra med dig och att det är bra med sötnosen :) Ha en skön onsdag..stor kram på dig

2008-03-19 @ 16:26:08
URL: http://Blondis81.blogg.se
Postat av: Emelinda

Ja pengar är en stor del av ens vardag, tyvärr. Så skönt att det var någon som tog lillskruttan på allvar tillslut!! Måste vara det värsta som finns att se sitt barn sjukt, jag tycker det är illa nog att se hundarna eller katterna dåliga.

2008-03-19 @ 16:30:23
URL: http://emelinda.blogg.se
Postat av: Charlotte

Hjälp vad hemskt! Superbra att du stod på dig gumman!!! Fan alltså blir så arg på sjukvården idag!! Suck!

Hur har du det annars?

Här är det massor av jobb men snart är jag ju påväg att flytta =) Bara en och en halv vecka kvar :) Så spännande verkligen! Längtar verkligen dit!!

Saknar att prata med dig ska du veta!

Puss och kram

2008-03-19 @ 16:31:45
URL: http://charlotte87.blogg.se
Postat av: Therese

Jo tack, det är bara fint! Lite värre med er läste jag precis.
Stackars liten, hon måste ha mått hemskt dåligt och haft väldigt ont! Förstår att du blev orolig. Att man inte kan få hjälp dessutom, utan ska tvingas bli slussad mellan olika ställen hela tiden!
Hoppas det blir bättre!
Ha det så bra! kramar

2008-03-19 @ 16:58:26
URL: http://tezzas.blogg.se
Postat av: Elin

jo allt e toppen, hoppas att ni kryar på er då.. Har ni varit sjuka länge?

2008-03-19 @ 17:06:57
URL: http://prinsipesans.blogg.se
Postat av: M i m m i s | D e s i g n

Svar: Tack så mycket! :D Ja visst får du göra det! Det hade varit roligt att få göra en ny till dig :) Du kan ju adda min bloggmsn: [email protected] när du blir sugen, eftersom att jag nästan aldrig är inne på min vanliga msn nuförtiden.

Tråkigt o höra att ni är så sjuka.. krya på er!
Tillfriskningskramar :)

2008-03-19 @ 17:43:57
URL: http://mimmisdesign.blogg.se
Postat av: Linda

vet hur de e lillan hade liknande men dock har det inte blivit öroninfl. än skönt att ni fick hjälp iaf ... anmäl sköterskan ni pratade med först för dem får ej göra så och bara tro.... kram

2008-03-19 @ 17:44:03
URL: http://mammalinda76.blogg.se
Postat av: Erik Keding

Stackars lilltjejen! Sjukvården i Sverige är ett skämt...

2008-03-19 @ 17:54:38
URL: http://theartist.blogg.se
Postat av: Emelie

Usch! Ingen kul dag för er med andra ord. Hoppas lillan bättrar på sig. Det är fruktansvärt hur en del beter sig i det här samhället. Dom man tror ska hjälpa en vänder gärna på klacken och lämnar över en på någon annan. FY!

Ta hand om er! Kram

2008-03-19 @ 18:16:28
URL: http://sweetbutterfly.blogg.se
Postat av: Ida

Ja det är hemskt sånt här! De finns ju till för att man ska kunna åka dit och få en diagnos, men allt för ofta så säger de att "det är nog ingenting". Som det jag sa till dig en gång förut, en bekants ettårige son stoppade in en julgranskula i munnen och den gick sönder och han svalde bitar av den. Det svaret hon fick var att "det nog inte är nån fara", men hur farligt kan det inte vara med glas i kroppen?!
Helkonstigt iaf..
Men varför kräktes hon då?

2008-03-19 @ 18:19:55
URL: http://daaarlingen.blogg.se
Postat av: Hanna

Hehe, smulan passar sig bättre på en liten tös än en stor, stark elektriker på 26 :) Haha, men det är kul att reta honom ändå! Nej, han är inte min pojkvän, vi träffas lite si och så men vi får se hur sagan slutar :)

Neeeeej, jag blir så arg när jag läser ditt inlägg. Hur kan de ens säga så.. "Det är ett virus". Såna där gör att man bara vill skita i att söka i fortsättningen och det är ju inte bra. Vilken tur att dom hittade felet. Stackars liten! :( I ett sånt fall önskar man bara att man kunde byta! Hoppas att hon snart blir bättre!

Kramar

2008-03-19 @ 19:35:05
URL: http://misshannie.blogg.se
Postat av: t0tta

Vilken sugga =(
Aga, på såna människor...

Men jag har ett litet tips.. Oboj.. av mer än en anledning.
Det är vätska
Det är kalorier
Det är näring
Det brukar gå ner, oavsett hur sjukt barnet är
När barnet kräker, smakar det inte spya utan bara oboj.. Vilket brukar stoppa dem från att kräka av kräksmaken..
Brukar funka skitbra.. På vuxna också =)

2008-03-19 @ 20:25:02
URL: http://t0tta.blogg.se
Postat av: S

Usch, jag läser om att det inte är bra med er, dessa sjukdomar. Jag är också sjuk, förkyld, feber ont i halsen mm. Hålle rpå att tillfriskna men det är ett helsike!

Krya på er!! Många kramar!

2008-03-19 @ 21:00:59
URL: http://sholmberg.blogg.se
Postat av: Rödebäckaren

Haha, ja! "Bryr man sig om sina läsare så tuggar man inte tuggummi nonchalant i ett videoinlägg. Det är oartigt och fult. Det är min åsikt. Face it."

Det fick jag av henne nu, jag fattar inte, hon är den enda som har påpekat tuggummit och jag tror inte det är någon som bryr sig om jag tuggade eller inte liksom. Det är ju inte därför. Men men, hon verkar skum!

Jag har samlat genom att värva och gjort lite erbjudanden.. snart 3000p

2008-03-19 @ 23:58:11
URL: http://www.rodeback.blogg.se
Postat av: Sandra

Nä men stackars lill stumpan! va hemskt! Men bra av er att verkligen kolla upp det!
Hoppas hon snart blir bättre! Kramar och ha en mysig påsk!!

2008-03-20 @ 10:43:04
URL: http://gudis.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0